Tags

, ,

نشرت إذاعة هولندا تقريراً عن إساءة السفير السعودي لديها لخدمه، و هو التقرير الذي – يُقال – أنه سبب حجب موقع الإذاعة في السعودية .
و بغض النظر عن صحة الواقعة أو عدمها فإن تفاصيلها لا تبدو غريبة أبداً، فلطالما تكررت في البيوت داخل السعودية نفسها !
بدايةً من الجدول الوظيفي المُرهق و المزدحم للعمال في المنزل، الذي يبدأ بالاستيقاظ من الصباح الباكر، و يستمر حتى النوم في آخر الليل، مع مقابل مادي ضئيل جداً، مروراً بالمعاملة اللفظية السيئة التي قد تمتد أحياناً لإهانة جسدية، مع سجنهم في البيت، و حرمانهم من طعام لائق و نظيف، و منعهم من التمتع بأيام إجازة .. الخ !
مفردات هذه القصة مع الزيادة و النقصان تتكرر كثيراً في البيوت السعودية، حتى أنني توهمت أنه حين سُأل عمر: من استعبدتم الناس و قد ولدتهم أمهاتهم أحراراً ؟
أجاب مُفره ما: حين جاؤونا فقراءً .. فاشتريناهم بلقمة أبنائهم !

-حمزة كشغري


A while back, Radio Netherlands Worldwide (RNW) publicized a report about the Saudi ambassador’s ill-treatment of his servants, the same report that’s claimed to have resulted in blocking access to their website at the time (now unblocked). Despite the reality/accuracy of the incident, or lack thereof, the details surrounding the story are not that far fetched compared to similar scenarios that occur at many Saudi houses, where servants are subjected to various forms of bad treatments:

•    The exhausting and crowded working schedules that usually begins from the break of dawn ’till late the hours of night, all for a measly amount of money by any standard..
•    The bad moral and verbal abuse that develops to actual physical abuse in many cases..
•    Not allowing them to ever leave the house..
•    Nothing decent and clean to eat..
•    Little-to-no vacation days..
..and the list goes on and on.

The components of this tragic scenario happen allot in many Saudi houses, to the extent that i sometimes imagine the famous Omar Ibn Al Khattab saying, “Since when did you enslave people whilst their mothers brought them free into this world”, to end with someone replying: “When they came to us, poor and needy, and we bought them with the little money they need for their children”..

-Hamza Kashagri

About these ads