الدين مكون اجتماعي من عدة عناصر قد يكون العنف واحدا منها، لذا أفترض أن السؤال الصحيح: ما هو مكون العنف في الدين، و ليس هل يدعو الدين للعنف .
الإنسان الذي يحمل قابلية مفهومية للعنف، سيجد عشرات النصوص الدينية التي تؤيده – سواء في الإسلام أو سواه من الأديان أو النصوص المؤسسة عموماً – و العكس صحيح أيضاً بشأن الذي يرفض العنف ابتداءً ..
مفهوم العنف يتكون غالباً بمعزل عن النص ( خارج النص ) ثم يجادله، و النص سيحفز و يثير هذا المفهوم لو وُجد، مما يعني أن عبارة: الإرهاب لا دين له، ليست دقيقة تماماً .. فلطالما كان له دين، و لطالما حاربه دين أيضاً ..
بعض المسلمين الذين وجدوا في حادثة إرهابي النرويج فرصة لقول: أن الإسلام بريء من تهمة الإرهاب، لم يفوتوا فرصة القول أن النرويجي الإرهابي مسيحي متعصب .
هذه المقالة القصيرة جداً قد لا تقدم جواباً، لكنها تثير سؤالاً : ما هو مكون العنف في الأديان؟ و كيف نتعامل مع ( مثيرات و محفزات ) العنف الموجودة في الأديان ؟

– حمزة كشغري

It is said that religion is the originator of diverse social elements, one of which could be violence. However, I would like to propose the correct question and that is; what are the elements of violence in religion? Instead of whether or not religion advocates violence.

The person, who holds a conceptual viability of violence, will find dozens of religious texts that support his notion; whether in Islam, other religions or institutional texts in general – and the opposite also holds truth to those who refute violence as a whole.

The concept of violence emerges mostly in isolation from the text, forming interplay with it. The text will stimulate and raise this concept, if it existed, which means that the statement: Terrorism has no religion, is not entirely precise, for it have always had a religion, and another that has always fought it.

Some Muslims who have found the terrorist incident in Norway a chance to say: Islam is innocent of the terrorist charges, did not miss the opportunity to say that the Norwegian terrorist is also a Christian fanatic.

This very short article may not provide an answer, yet it lifts a question: what is the component of violence in religions? And how do we deal with violent stimuli in religions?

-Hamza Kashgari